برای عضویت در خبرنامه چهره نیوز کلیک کنید

نگاهی به بازاریابی ویروسی سریال شهرزاد

برای ارائه این نوع بازاریابی، باید از راه هایی استفاده شود که اثر ویروسی(هر ویروسی بدنبال اثرگذاری خاص و ویژه ایست که برایش بوجود آمده است) مانند ویروس واقعی بین افراد جامعه فراگیر شود. حالا سراغ بازایابی ویروسی سریال شهرزاد می رویم تا از چگونگی و میزان اثر بخشی این مجموعه آگاهی یابیم.
نگاهی به بازاریابی ویروسی سریال شهرزاد

کمپین تبلیغاتی این سریال در این زمینه که بازار هدف و نحوه ی دسترسی تبلیغات چگونه باید باشد می گوید:

« برای تبلیغات این سریال از تمامی روش‌های تبلیغاتی بهره‌برداری کرده‌ایم. روش‌هایی که در اکثر آنها تمرکز اصلی درگیر کردن مردم و مخاطبان اصلی بوده‌است. به نوعی تبلیغات این سریال مردمی و به شکلی دهان به دهان از ابتدای شروع در حال گسترش است.با توجه به اینکه سریال رویکردی فرهنگی و عاشقانه دارد، درنتیجه با استفاده از تبلیغات سعی‌مان براین بود که گروه مخاطبانی را که بخش عاشقانه ‌برایشان مهم‌تر است، ترغیب به دیدن سریال کنیم. »

به این ترتیب کمپین می تواند به مخاطب خود دسترسی پیدا کند، حال اینکه محتوای بازاریابی چه باید باشد، بسته به محتوای خود سریال متفاوت است. همانطور که در صحبت های آقای فتحی کارگردان کار مطرح شده بود مهم ترین دغدغه های این سریال را روایت داستان های عاشقانه ای می داند که در نخ تسبیح تمام اتفاقات سریال را تشکیل می دهد. بنابراین کمپین می بایست با توجه به تم عاشقانه سریال، محتوای بازاریابی خود را انتخاب کند: « علاوه بر تبلیغات محیطی؛ در روز قبل از اکران سریال و توزیع سراسری عده‌ای از افراد با لباس‌های نمادین به مانند حال و هوای سریال در سطح شهر حاضر و شروع به تبلیغ و توزیع شهرزادنامه میان مردم کردند. این افراد که به کلاه‌ مخملی‌ها مشهور شدند، در میان مراکز پررفت و آمد با ماشین‌های قدیمی حاضر و مردم را از آمدن سریال شهرزاد مطلع کردند. کلاه‌‌مخملی‌ها در مقابل متروها و میادین اصلی شهر به مانند بهارستان و هفت‌تیر و... حاضر شدند، مکان‌هایی که مردم در حال عبور و مرور هستند و کمتر از وسیله نقلیه‌ استفاده می‌کنند. مکان‌هایی که مردم عادی رفت و آمد دارند و مطمئناً این افراد می‌توانند از مخاطبان سریال شهرزاد باشند. به هرحال این سریال رویکردی فرهنگی و عاشقانه دارد، درنتیجه با این شیوه سعی‌مان براین بود که گروه مخاطبانی را که بخش عاشقانه ‌برایشان مهم‌تر است، ترغیب به دیدن سریال کنیم. پس در روز قبل از انتشار سریال تبلیغات محیطی را در این کمپین به سمت تبلیغات پارتیزانی سوق دادیم. »

همانطور که می دانید از مصادیق بازاریابی ویروسی استفاده از کانال های ارتباط جمعی و چندمنظوره مانند فیسبوک است که گروه تبلیغاتی در کنار استفاده گسترده از این امکانات، جذابیت های بخصوصی نیز چاشنی کارشان کرده است.
فیسبوک، تویتر، لینکدین، وب سایت، تلگرام و آپارات تنها بخشی از کانال های متنوعی هستند که تبلیغات در آن ها صورت گرفته است. آنان در محتوای تبلیغات خود حرف‌های بزرگ نمی‌زنند. ادعاهای بزرگ نمی‌کنند. نمی‌گویند که سریالی ساخته‌اند، چنین و چنان که مثلاً طرحی نو در انداخته‌اند. همین رویکرد کمپین که کاملن برخلاف روال معمول این روزهاست، شهرزاد را با دیگران متمایز می‌کند. طبق گفته های ستاد روابط عمومی و تبلیغات سریال شهرزاد: « قبل از اکران سریال؛ تبلیغات را هیجانی و پرسروصدا شروع کردیم و بعد از اکران رفته‌رفته سرعت زیاد تبلیغات را تا حدودی کم و به سمت مصاحبه با عوامل و بازیگران فیلم رفته‌ایم. مصاحبه‌ای که در اکثر آنها قرار است، مخاطبان را در جریان مراحل ساخت و روند سریال قرار دهیم.»
در تنوع مطالب تبلیغاتی نیز جذابیت هایی نهفته است، از ارائه ی دیگر فعالیت های هنرمندانی که در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته اند تا اخبار و سر و صداهایی که این سریال به پا کرده است. همچنین درج توصیه‌های هنرمندان صاحب نام دیگری که در جهت تهییج مخاطب بسیار سودمند عمل می‌کند از دیگر جذابیت های نهفته در مطالب تبلیغاتی است.
یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین قسمت های بازاریابی ویروسی مجموعه شهرزاد پس از اکران آن، موزیک ویدئوهایی است که با صدای خواننده‌های بسیارمعروف سنتی و پاپ کشور، علیرضا قربانی و محسن چاووشی در سایت های به اشتراک گذاری ویدئو (یوتیوب، آپارات و...) منتشر می‌شوند و توانسته‌اند با بازدیدهای میلیونی سهم به سزایی در ایجاد تعلیق، اثربخشی و توزیع محتویات سریال داشته باشند و در نهایت منجر به فروش فوق العاده شوند.

 

انتخاب نام و برندسازی سریال شهرزاد

     

مفهوم برند و برندینگ یکی از مفاهیم کلیدی و اساسی بازاریابی است. برند تصویری است که مخاطب از شما در ذهن خود دارد و معرف و نمایش‌گر میزان علاقه‌ی او به شنیدن درباره‌ی شما می‌باشد. در ابتدا چند نکته را پیرامون برند، مرور می‌کنیم: (هم‌چنین می‌توانید مقاله‌ی «چه کنید تا مشتریان تان راجع به برند شما جار و جنجال راه بیندازند» را نیز مشاهده بفرمایید).

  • مشتری در هر خرید علاوه بر بررسی قیمت ها، نگران کیفیت محصول و قابل اعتماد بودن شرکت عرضه کننده است.
  • بررسی کامل برای هر محصول از هر شرکت (کیفیت محصول، خدمات پس از فروش و ....) وقت گیر است.
  • بهترین  و موجزترین پاسخ برای شناخت یک شرکت "برند" آن شرکت است. یک برند سریعا مشتری را از اعتبار شرکت آگاه می سازد و به او امکان این را می‌دهد که به کیفیت محصول یا خدمات عرضه شده‌ی آن شرکت اعتماد کند. صِرف اشاره به نام برند و یا دیدن لوگوی مربوط به برند، تمام تجربیات و ادراک های پیشین مشتری از یک شرکت را پیش چشمش می‌آورد؛ خوب یا بد.

در این مقاله قصد داریم به مجموعه فعالیت هایبازاریابابی انجام شده در مجوعه سریال "شهرزاد" به منظور برندسازی بپردازیم.

در ادامه نخست خلاصه ای از این سریال را می خوانید و سپس مهم‌ترین امکانات این سریال را از منظر بازاریابی بر شمرده و در نهایت به بررسی شکل‌گیری برندی با نام"شهرزاد" می پردازیم.

سریال شهرزاد و برند سازی آن

«شهرزاد» که پس از اتفاقات ملی شدن صنعت نفت و هم‌زمان با کودتای ۲۸ مرداد اتفاق می‌افتد، حول زندگی عاشقانه شهرزاد (ترانه علیدوستی) و فرهاد (مصطفی زمانی) آغاز می‌شود. زندگی شهرزاد تحت تصمیمات شخصی به نام «بزرگ آقا» با بازیگری متفاوت و چشمگیر بازیگر فیلم‎سینمایی “گاو”، علی نصیریان قرار می‌گیرد. بزرگ آقا فردی قدرتمند و ثروتمند است و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ عملی کوتاهی نمی‌کند. بخش زیادی از این سریال ۶۰ دقیقه‌ای حول شهرزاد، فرهاد و قباد (شهاب حسینی) و مثلث عشقی ناخواسته‌ای که بین آن‌ها شکل گرفته است، می‌چرخد.

همانطوری که در ابتدای مقاله ذکر شد، یک نام یا تصویر می‌تواند یادآور گذشته‌ی درخشان و یا سیاه یک برند باشد و پروسه ی اعتمادسازی و یا سلب اعتماد را در یک لحظه ممکن سازد. در این راستا مجموعه نام‌های زیادی هستند که این سریال را به مخاطب پیشنهاد می‌کنند. در ابتدا نام کارگردان این مجموعه یعنی آقای حسن فتحی را باید آورد که با کارنامه‌ی درخشان خود در ساخت مجموعه هایی نظیر: مدار صفردرجه، شب دهم، پهلوانان نمی میرند، میوه ممنوعه و ... توانسته به خوبی مخاطب خود را به طور گسترده جذب کند. سپس نام بازیگران نام-آشنایی چون: ترانه علیدوستی (در نقش شهرزاد)، علی نصیریان (بزرگ آقا)، شهاب حسینی (قباد)، مصطفی زمانی (فرهاد) و تعداد کثیر دیگری از نام های بزرگ، عرصه بازیگری این مجموعه را به لحاظ فنی بی نیاز جلوه می‌دهد.

خود نام سریال، که همنام شخصیتی است که نقش اول را ایفا می‌کند، دارای جذابیت های فراوانی است. پیشینه‌ی طول و دراز کلمه "شهرزاد" ما را بیشتر به یاد شهرزاد قصه گو می اندازد که با قصه‌هایش توانست جان خودش را از دست حاکم فاسد نجات دهد. این کلمه در لغت به معنای وطنی، داخلی و زاده‌ی شهر است. که در دو حالت لغوی و ارجاع به قصه‌ی "هزار و یک شب" دارای جذابیت‌هایی است.

هوشمندی زیادی برای انتخاب نام این سریال به کار گرفته شده‌است. یادآوری از شهرزاد قصه‌گو که با قصه‌هایش توانست سرنوشت خود (و در نگاه کلان‌تر جامعه‌ی خود) را تغییر دهد، کافیست تا شما به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به داستان و فیلمنامه‌ی این سریال اهمیت دهید. همچنین معنای لغوی شهرزاد را هم که بررسی کنیم متوجه می‌شویم که به مساله کشور، وطن و حمایت از تولید داخل برمی‌گردد و مخاطب را در سطح کلان با خود همراه می‌کند.

برندهای مطرح دیگری نیز در این راستا وجود دارند که نقشی به سزا و اساسی را در گسترده‌تر شدن نام شهرزاد بازی می کنند. مانند پستی که چندی پیش آقای پرویز پرستویی، بازیگر محبوب و دوست داشتنی سینما و تلویزیون، در اینستاگرام خود گذاشته و در آن نوشته که: "از سریال «شهرزاد» لذت بردم و بی صبرانه منتظر قسمت بعدی این سریال هستم."

 

پرویز پرستویی و سریال شهرزاد

متن کامل پست پرویز پرستویی:

دوستان‌،عزیزان، هموطنان، شاید کمابیش در جریان هستید. اخیرا مجموعه شهرزاد به کارگردانی آقای حسن فتحی و بازی استادانه‌، استاد علی نصیریان وجمعی از بازیگران سینما‌، تلویزیون، و تئاتر از طریق رسانه خانگی، در دسترس شماست. باور کنید تا به حال نشده یک بار به سوپر محله مراجعه کنم و بعد از خرید اجناس مورد نیاز زندگی‌، حتی یک دی‌وی‌دی از مجموعه‌های ساخته‌شده در رسانه‌های خانگی ،خریده باشم.اما اخیرا خود آقای فتحی بزرگواری کردن و هفت قسمت از مجموعه شهرزاد را به بنده دادن و از آنجایی که همیشه کارهای آقای فتحی را دنبال کرده‌ام این هفت قسمت را در یک مجلس دیدم  و بی‌صبرانه منتظرم قسمت هشتم این مجموعه رو ببینم البته امیدوارم آقای فتحی دیگه قسمت های بعدی را برای بنده نفرستند که خودم خریداری کنم .چون هم ارزش خریدن به هر قیمت و دیدن را دارد .از این طریق به همه عزیزانی که در این مجموعه در هر پست و مسئولیتی که داشته‌اند از صمیم قلب تبریک وخدا قوت میگم و به همه ملت ایران توصیه می‌کنم حتما این مجموعه رو ببینند و امیدوارم تلویزیون هم تلاش کند این مجموعه را خریداری نموده و از شبکه های سراسری چه در ایران و برون مرزی نمایش دهند.

لازم به توضیح است که بنده دراین مجموعه ذینفع نیستم‌، فقط چون بی‌نهایت از دیدن این مجموعه لذت بردم حیفم اومد که شما‌ها نبینید‌، و دیدن این مجموعه رو از دست بدهید.  

 

 این سریال از یک نظر جدال بین جبهه‌ی سنت (بزرگ آقا) و جبهه‌ی مدرنیته (شهرزاد) نیز می‌باشد. استفاده از خواننده‌های بسیار مطرحی چون علیرضا قربانی (جزو مطرح‌ترین‌های موسیقی سنتی) و محسن چاووشی (جزو مطرح‌ترین‌های موسیقی پاپ) گواهی براین مدعاست.

در نهایت باید به این نکته توجه داشت که برندینگ و برندسازی زمانی دارای بازدهی خواهد بود که به طور کامل، همراه با دقت و برنامه ریزی درست پیاده‌سازی شود. این فرآیند باید به صورت سازمان یافته و گروهی انجام شود و نه فردی. بدین صورت شهرزاد زمانی یک برند کامل می شود که در زمان انتخاب دست اندرکاران توسط کارگردان، مجموعه‌ای انتخاب شود که علاوه بر برند بودن هر فرد در حوزه‌ی فعالیتش، دارای هماهنگی بالایی نیز با یکدگیر باشند. به این منظور آقای فتحی از بازیگرانی استفاده می‌کند که در کارهای گذشته با هم همکاری کرده‌اند و نتیجه‌ی قابل قبولی را نیز داشته‌اند. مانند شهاب حسینی در مدارصفر درجه یا آقای نصیریان در میوه ممنوعه.

در این مقاله هدفم بر این بود که مسیر برندسازی سریال شهرزاد را شرح دهم تا مصداقی عملی و ملموس را در مورد برند و برندسازی برای شما مخاطبان عزیز فراهم کنم. در آینده پیرامون بازاریابی ویروسی سریال شهرزاد نیز صحبت خواهیم کرد. منبع: Learn Marketing

 

دیدگاه‌ها

بنده نمی تونم هیچ نظری بدم چون واقعا این سریال بی نظیر بوده و هست واقعا واقعا از هر لحاظ بی عیب است من شخصا هر هفته لحظه شماری قسمت بعدی رو می کنم وتا قسمت بعدی چندین بار نگاه میکنم نکته به نکته حرف به حرف حتی طریقه نگاه کردن به همدیگر بازیگران قدم برداشتن هاشون را آنقدر نگاه می کنم که کل مفهوم سریال را و حتی قسمت بعدیش را هم برداشت می کنم واقعا بیسته واقعا.همه فامیل به من می گن دستیار دوم کارگردان.من در شهرزاد عاشق بازی قباد و شهرزاد هستم.

بنده نمی تونم هیچ نظری بدم چون واقعا این سریال بی نظیر بوده و هست واقعا واقعا از هر لحاظ بی عیب است من شخصا هر هفته لحظه شماری قسمت بعدی رو می کنم وتا قسمت بعدی چندین بار نگاه میکنم نکته به نکته حرف به حرف حتی طریقه نگاه کردن به همدیگر بازیگران قدم برداشتن هاشون را آنقدر نگاه می کنم که کل مفهوم سریال را و حتی قسمت بعدیش را هم برداشت می کنم واقعا بیسته واقعا.همه فامیل به من می گن دستیار دوم کارگردان.من در شهرزاد عاشق بازی قباد و شهرزاد هستم.

واقعا سریال بی نظیریه همشون گل کاشتن دمشون گرم گرم گرم گرم گرم

خییلی عالی است زیرا به قول خانم علیدوستی بهترین ها را کنار هم گذاشتند . واقعا همه دنبال میکنند . از مدرسه که می آیم دست همه ی مادر های بچه ها سی دی شهرزاد هست.

حسن فتحی عزیز و گروه بازیگران شهرزاد تمام رقیبان ترک خود رو کنار زدن و اعتماد از دست رفته رسانه را باز گرداندند کاش صدا و سیما هوشمندی از خود نشان می داد و سریال را همان طوری که هست پخش می کرد استاد حسن فتحی از پهلوانان نمی میرند تا شهرزاد نشان داد سلیقه مردم را می داند کاش تلویزیون هم به او مثل مردم اعتماد می کرد

سریال شهرزاد بهترین فیلمی بوده که تا بحال آنرا تماشا کرده ام.من معتقدم سریال شهرزاد تکرار نشدنی است.برای دیالوگ های بازیگران واقعا زحمت کشیده شده است.در طراحی لباس واقعا عالی بوده.در هصورت سریال شهرزاد بهترین سریال تاریخی و عاشقانه است....

عالی ترین سریالی هست که تا کنون این همه بیننده داره وعلاقه مندان زیادی هستند که این سریال رو نگاه میکنن چون عالی هست و عالی هم خواهد بود مرسی از همون

عالی ترین سریالی هست که تا کنون این همه بیننده داره وعلاقه مندان زیادی هستند که این سریال رو نگاه میکنن چون عالی هست و عالی هم خواهد بود مرسی از همون

افزودن نظر جدید